Vitamine A tekort

Vitamine A of retinol behoort tot de groep van vetoplosbare vitamines. Ons lichaam kan zelf vitamine A aanmaken, maar dan moet je genoeg bèta-caroteen of pro-vitamine A binnenkrijgen. Vitamine A is een zeer belangrijke vitamine voor de weerstand, sommige mensen noemen ze daarom ook wel de anti-infectie vitamine. Deze vitamine is in tweede instantie van belang voor de groei, de gezondheid van de huid, tandvlees, haar en het gezichtsvermogen. Het zorgt ook voor aanmaak van haarvaten, deze komen voor doorheen ons ganse lichaam.

In welk voedsel vind je nu vitamine A terug? Vooral in lever, vis en boter is er geen tekort aan vitamine A, deze producten zitten er vol van. Je zal vitamine A enkel terugvinden in dierlijke producten. In groenten en fruit zit er bèta-caroteen, deze stof is een voorloper van vitamine A. Soms wordt er aan producten zoals bijv. margarine kunstmatig vitamine A toegevoegd. Wanneer we ons voedsel verwarmen gaat echter een deel, dit kan tot 40% zijn, van de opgeslagen vitamines verloren.

Indien je al langere tijd weinig voedingsmiddelen hebt gegeten die geen vitamine A bevatten, dan kan het zijn dat je een vitamine A tekort hebt. De gevolgen zijn hiervan zijn dat je weerstand zal verlagen. En krijg je opeens een droge en schilferige huid en dof haar, dan zijn dit de symptomen van een mogelijk vitamine A tekort. Een slechte toestand van het gebit en een verminderde vruchtbaarheid zijn ook gevolgen van een vitamine a deficiëntie.

Met een chronisch vitamine A tekort moet je enorm opletten, dit zorgt namelijk voor problemen met je gezichtsvermogen. Een eerste symptoom is nachtblindheid wat dan kan overgaan in totale blindheid, deze ziekte heeft de naam xeroftalmie.

Ons lichaam kan de vitamine A zeer eenvoudig opslaan, maar we kunnen het echter niet goed uitscheiden. Vitamine A kan zich daardoor ophopen in ons lichaam als we er teveel opnemen, dit kan giftig zijn voor ons, verschijnselen hiervan zijn misselijkheid, duizeligheid, hoofdpijn, vermoeidheid en afwijkingen aan ogen, huid en skelet. Een te hoge dosis vitamine A kan ook beschadiging aan de lever veroorzaken. Om tot leverbeschadiging te komen moet men al een hoeveelheid van 7500 µg per dag gedurende 6 jaar innemen. Echter een dergelijk grote inname komt niet veel voor, zelf niet mocht je vitamine A supplementen innemen, de maximum toegestane hoeveelheid in deze supplementen is namelijk beperkt tot 1200 µg per dag.

Om te weten of jij een vitamine A tekort hebt, kan je online de gratis voedingstest doen. Hiermee kom je te weten hoeveel vitamine A je dagelijks naar binnen krijgt.

Reacties zijn gesloten.