Veganisten en Vegetariërs

Een belangrijke risicogroep voor vitamine tekort zijn de veganisten en de vegetariërs. Voor wie het verschil tussen beide niet kent, vegetariërs zijn persoon die geen vlees of vis eten, veganisten gaan nog iets verder, ze eten geen vlees en geen vis, maar ook geen producten die afkomstig zijn van dieren zoals zuivelproducten, eieren, honing, gelatine, levertraan, …

Doordat er een eenzijdige inname is van voedingsstoffen, is er bij deze risicogroep een grote kans op een vitamine B12 tekort. Vitamine B12 komt vooral voor in microben en dierlijke producten, in planten vind je geen B12 die bruikbaar is voor de mens. Een kleine uitzondering hierop zijn wortelknolletjes en sommige vlinderbloemigen, dit zijn echter producten die we niet als voedsel gebruiken.

Ben je pas begonnen met veganisme of vegetarisme dan kan het zijn dat het vitamine B12 tekort zich nog niet direct zal uiten in de verschillende symptomen van een tekort. Je hebt namelijk in je lever nog een voorraad B12 die na 2 tot 5 jaar uitgeput zal raken. Het is medisch aangeraden om als veganist of vegetariër je voeding aan te vullen met vitamine b12 supplementen. Deze vitaminen zijn niet afkomstig van dieren, maar worden door bacteriën aangemaakt waardoor er geen conflict is met de levenswijze.

Behoor je tot deze risicogroep, dan is het aangewezen om de gratis online voedingstest te doen, via deze test kan je aangeven welke voedingsstoffen je inneemt en van welke vitaminen en/of mineralen je een te kort kan hebben. Je krijgt direct je resultaten te zien, en indien je van bepaalde stoffen een te kort hebt, dan zie je ook direct welke supplementen deze vitamine tekorten kunnen opvangen.

Aanbevolen vitamine B12 supplementen speciaal voor veganisten

Dit bericht is geplaatst in Risicogroepen. Bookmark de permalink.